IMM-urile pot obţine până la 500.000 de euro pentru dezvoltarea magazinelor online
Firmele mici de comerţ cu amănuntul îşi pot muta activitatea de la parterul blocului direct pe internet prin intermediul fondurilor europene destinate creşterii competitivităţii economice. Astăzi este prima zi în care pot fi depuse astfel de proiecte. Domeniul de intervenţie pentru dezvoltarea e-economiei nu se adresează în special micilor întreprinzători, dar nici nu îi exclude atât timp cât sunt catalogate ca fiind eligibile toate IMM-urile care nu înregistrează datorii publice la plata taxelor şi impozitelor sau care nu sunt în situaţie de insolvenţă.
Banii se acordă pentru achiziţionarea de echipamente IT&C, software, mijloace fixe şi bunuri de inventar, servicii de consultanţă şi training specializat atât pentru componenta de comerţ electronic, cât şi pentru implementarea de sisteme informatice de e-payment, e-learning pentru IMM, licitaţii online şi tranzacţii electronice securizate. Solicitantul este direct responsabil de pregătirea şi managementul proiectului şi nu are voie să acţioneze ca intermediar pentru proiectul propus spre finanţare. Tot acesta trebuie să declare pe propria răspundere că are capacitatea de a acoperi diferenţa dintre finanţarea publică şi costul proiectului prin resurse proprii sau atrase. Dacă IMM-ul are un istoric mai nou de doi ani se impune prezentarea unei garanţii pentru cel puţin 20% din valoarea finanţării acordate.
Cea mai mică finanţare este de 10.000 euro
Alocarea financiară aferentă dezvoltării acestui domeniu este de 11 milioane de lei, aproximativ 7% din valoarea actuală a pieţei de comerţ electronic pe care activează în jur de o mie de magazine online. Instituţia coordonatoare este Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiilor, termenul limită pentru depunerea proiectelor fiind martie 2008. Finanţarea unui proiect se face în limita a cel puţin 10.000 de euro şi a cel mult 500.000 de euro. Valorile maxime de cofinanţare fiind de 65% (55% în regiunea Bucureşti Ilfov) pentru componenta de investiţii, 50% pentru componenta de consultanţă (maxim 30% din valoarea eligibilă a proiectului) şi 45% pentru componenta de instruire (maxim 10% din valoarea eligibilă a proiectului).
Fondurile europene pot acoperii doar cheltuieli pentru servicii de consultanţă necesare pentru pregătirea şi implementarea proiectului, inclusiv pentru un consultant IT extern pentru construirea site-urilor de e-commerce, e-licitaţie, e-business sau e-learning. Eligibile sunt şi cheltuielile pentru achiziţia de instalaţii, echipamente, aplicaţii informatice, licenţe, know-how sau cursuri de formare specifică. Cei interesaţi de reprofilarea afacerii trebuie să ştie că TVA-ul, dobânda şi comisioanele aferente creditelor, achiziţia de echipamente second-hand, precum şi diferenţele dintre ratele cursului de schimb valutar nu intră în categoria cheltuielilor eligibile.
Dacă se apelează la o firmă specializată, numai costul de realizare a paginii web destinate unui magazin virtual pleacă de la o mie de euro şi poate ajunge, în funcţie de complexitatea sa, la câteva mii de euro. În plus, nu trebuie scăpate din vedere cheltuielile cu realizarea stocurilor, contractele de service şi cele cu o firma de curierat rapid care să livreze produsele vândute. Deşi piaţa autohtonă de profil nu se confruntă cu o evoluţie spectaculoasă, investiţia într-un magazin online poate fi rentabilă dacă ne gândim că în România există peste şase milioane de „internauţi”. În plus, previziunile pe termen scurt spun că piaţa românească de comerţ electronic va atinge valoarea de 1 miliard de euro în 2010.