La ultima editie a Galei Premiilor eCommerce SiteAudit.ro si Link2eCommerce au venit cu o noutate pe piata romaneasca de comert electronic, supunand magazinele online la unul din cele mai dificile teste, testul de uzabilitate prin care utilizatori obisnuiti au fost rugati sa indeplineasca trei operatii, normale, pe site-urile inscrise in concurs.
Laboratorul de Testare SiteAudit.ro a fost unul din punctele de interes major in cadrul acestui eveniment, proprietarii magazinelor online putand viziona filmele inregistrate si observa care sunt problemele de functionalitate ale site-urilor jurizate.
De ce este nevoie de testarea uzabilitatii magazinelor virtuale romanesti?
Ce inseamna mai pe romaneste uzabilitatea? Care este definitia ei? Venind din termenul in limba engleza „usability”, putem defini acest concept ca fiind eficienta si usurinta folosirii unei pagini de web, sau a unei interfete electronice (fie ea un site de comert electronic) de catre un utilizator in scopul satisfacerii nevoilor acestuia din urma (uneori scopul in care e accesata o pagina web difera de scopul pentru care a fost creata aceasta) – definitie preluata din Wikipedia, si prelucrata.
Cu alte cuvinte, atunci cand intru pe un site de comert electronic, si dupa ce am identificat in mod corect scopul acelui site, care corespunde cu scopul meu ca utilizator, acela de a cumpara un produs sau serviciu, faptul ca voi gresi in folosirea lui, greseli care vor duce practic la o abandonare a respectivului site, nu este vina mea, ca nu sunt suficient de tehnic, sau suficient de versat in folosirea magazinelor online, ci este vina acelui magazin online ca nu si-a pregatit site-ul pentru o folosire cat mai simpla, de catre orice tip de oameni, mai mult sau mai putin literati.
Uzabilitatea este o cerinta obligatorie pentru un site de comert electronic. Un magazin online care nu isi indeplineste menirea de a vinde produse din cauza unei proaste uzabilitati nu se poate numi magazin online, sau site de comert electronic. Se dezice de scopul pentru care a fost creat, acela de a vinde! Pur si simplu da gres, iar uneori poate da si faliment!
Este nevoie de testarea uzabilitatii magazinelor online romanesti, deoarece asa cum am vazut si la Gala Premiilor eCommerce sunt probleme mari la capitolul functionalitate, dar chiar la un site functional 100%, proprietarul, dezvoltatorul interfetei grafice, a softului niciodata nu va putea face teste intensive si nu se va putea pune in pielea celui mai obisnuit utilizator. De aceea este nevoie de teste, pentru e surprinde ceea ce nu poate fi descoperit in faza de dezvoltare a site-ului, a magazinului.
Continuare: www.siteaudit.ro