In relatia cu jurnalistii sunt doua lucruri esentiale in strategia de marketing online pe care trebuie sa le iei in calcul: credibilitatea ta ca sursa si intervalul de timp scurt pe care il au ei la dispozitie. In plus trebuie sa stii ca majoritatea timpului pe care il dedica cercetarii il petrec pe internet. Toate aceste elemente duc la o singura concluzie: ceea ce vor gasi jurnalistii pe site-ul companiei tale va afecta in mod hotarator calitatea si numarul aparitiilor tale in presa.
De-a lungul timpului s-au facut mai multe studii despre impactul internetului asupra activitatii de Relatii Publice. Si noi, am vrut sa aflam direct de la jurnalisti ce le place si ce nu le place la site-urile companiilor romanesti, cum cred ei ca ar trebui sa arate un site de prezentare, un blog online sau un site afacere. De aceea, timp de 5 luni am realizat o serie de interviuri cu redactori de la rubricile “Economic” ale unor publicatii importante.
Am fost interesati sa aflam care sunt cele mai importante motive pentru care viziteaza site-ul unei companii. Am descoperit ca acestea sunt:
- sa gaseasca numele si datele de contact ale responsabilului de PR;
- sa verifice informatii de baza despre companie (numele managerilor si detalii despre acestia, unde se afla biroul central al companiei etc.);
- sa verifice sau sa gaseasca informatii despre rezultatele financiare;
- sa descarce imagini pentru a-si ilustra articolele;
- sa afle parerea companiei despre evenimentele importante din industrie.
Ni s-au confirmat astfel si pentru Romania, rezultate pe care le stiam deja din cercetari facute la nivel international.
Plecand de la motivele de mai sus am facut o lista cu 7 recomandari care te vor ajuta sa castigi increderea jurnalistilor, prin intermediul site-ului corporate. Fara a fi o lista completa, experienta noastra ne arata ca ele sunt cele mai importante din punctul de vedere al jurnalistilor.
Ce este must-have la creare site corporate:
1. Publica datele de contact ale responsabilului de relatia cu presa
Pare banal, dar acesta este principalul motiv pentru care jurnalistii ajung pe site-ul tau. Asigura-te ca le este usor sa gaseasca:
- numele complet si functia exacta;
- numarul de telefon direct (nu cel la care raspunde secretara);
- adresa de email personala (nu una generica de tipul office@… sau presa@…);
- numarul de fax (cel de la departamentul responsabil de relatia cu mass media).
2. Asigura-te ca informatiile despre companie sunt usor de gasit
Ca orice utilizatori de internet, jurnalistii sunt grabiti si prefera un limbaj simplu. De aceea, asigura-te ca toate informatiile despre companie se gasesc intr-un singur loc pe site, public, si ca folosesti termeni care pot fi intelesi de oameni fara pregatire tehnica. Publica:
- obiectul de activitate si misiunea companiei;
- istoricul si informatii despre marimea companiei (numar de angajati, numar de filiale, piete unde isi desfasoara activitatea etc.);
- detalii financiare (cel putin informatii despre cifra de afaceri, profit, valoarea investitiilor);
3. Publica informatii despre Top Management (poze reale cu oameni din top management sunt utile si cresc increderea in compani ta)
Acestea le sunt utile jurnalistilor din cel putin 3 puncte de vedere:
- afla cum se scriu corect numele oamenilor din management (mai ales cand sunt straini sau cand numele lor contin diacritice);
- obtin informatii despre persoanele pe care le pot intervieva despre subiecte specifice (probleme de mediu, resurse umane, aspecte financiare etc.);
- afla informatii de background despre fiecare manager (functii in alte organizatii, expertiza, educatie, pregatire profesionala etc).
4. Publica pe site comunicatele de presa
Jurnalistii spun ca le cauta pe site ca sa afle:
- cum vrea compania sa fie perceputa de public in mass media;
- care este persoana din companie care poate sa dea o declaratie despre subiectul unui anumit comunicat;
- informatii de background despre un produs sau despre un serviciu al companiei;
- informatii despre evenimente sau comunicari financiare importante.
Afiseaza comunicatele public, in ordine cronologica si grupeaza-le dupa an, luna si/sau dupa categorie. Jurnalistii vor gasi astfel mai usor informatiile de care sunt interesati.
5. Publica aparitiile in presa
Jurnalistii sunt mai interesati de ce au scris alti colegi din presa despre o companie, decat de cum vrea respectiva companie sa fie perceputa. De aceea, acorda o mai mare atentie aparitiilor in mass media decat comunicatelor de presa. Opinia unui jurnalist cantareste mai mult decat un comunicat de presa.
Include pentru fiecare aparitie:
- numele jurnalistului care a scris respectivul material;
- acolo unde se poate, pune link-ul catre aparitia originala (de pe site-ul publicatiei).
6. Publica fotografii la calitate de print
Deadline-ul de redactie ii face de multe ori pe jurnalisti sa spuna “am nevoie de o fotografie ca sa ilustrez articolul despre compania X si am nevoie de ea repede”. Si asta indiferent ca e 8 dimineata sau 7 seara.
De aceea publica galerii cu fotografii la calitate de print. Pe langa fotografiile de la diverse evenimente sau conferinte de presa, nu uita sa faci o galerie cu imagini corporate (logo, imagini cu produse, fotografii ale managerilor etc).
7. Publica informatii despre politica de CSR si despre proiectele sociale pe care le-a derulat compania
Informatiile despre CSR publicate pe site-ul unei companii ar putea schimba perceptia jurnalistilor despre aceasta.
Am selectat doua declaratii ale unui jurnalist care a participat la studiul lui Jackob Nielsen – Designing Websites to Maximize Press Relations. Ele mi s-au parut relevante pentru a-ti arata cat de usor se schimba perceptia unui ziarist in functie de ce vede pe site-ul unei companii:
Declaratia jurnalistului cand deschide site-ul Wal-Mart:Declaratia aceluiasi jurnalist dupa ce a citit despre programele de CSR ale Wal-Mart:“Ma gandesc la Wal-Mart ca la un imperiu al raului care ocupa cele mai importante strazi ale oraselor noastre”“N-am stiut ca exista si o Fundatie Wal-Mart. 163 de milioane de dolari investiti in comunitate, este o suma importanta. Sunt impresionat”
Acestea au fost cele mai importante 7 recomandari care am crezut ca trebuie sa ti le fac intr-un prim material despre comunicarea cu jurnalistii.
Daca vrei sa le fructifici, transforma-le intr-un check-list si analizeaza cat de eficient este site-ul tau la ora actuala. Daca trebuie, realizeaza modificarile de rigoare pentru a spune presei ca iti pasa de oamenii care lucreaza in acest domeniu si vrei sa le faci munca mai usoara in cea mai mare masura posibila. Ai putea de exemplu sa publici toate informatiile necesare precum cele de mai sus, din lista celor 7 recomandari intr-un tab separat din meniul site-ului tau denumit special Relatii Presa sau Relatii Media, public si cat mai vizibil si nu uita sa creezi o adresa de email speciala cu numele celui care administreaza departamentul responsabil. Astfel presei ii va fi mai usor sa te contacteze si sa iti propuna diverse parteneriate, precum interviuri, articole speciale sau materiale informative pe un anumit subiect, iar increderea in compania ta automat va deveni mai mare, atat in fata presei si a trusturilor media, cat si a potentialilor tai clienti.
Dupa un timp, intreaba-i pe jurnalistii apropiati daca ti-au vizitat in ultima vreme site-ul si cat de usor le-a fost sa gaseasca ce cautau. Sunt convins ca vei primi un feed-back bun. Iar asta va inseamna ca site-ul tau a devenit o sursa credibila de informatii pentru ei. O sursa care, in final, iti va aduce aparitii in presa mai multe si de mai buna calitate. Asculta ceea ce ei iti vor spune si incearca sa pui in aplicare sfaturile acestora pentru a face imbunatatirile necesare la siteul tau. Media are o putere enorma in aceasta tara, iar imaginea ta in presa iti va contura drumul in domeniul tau de activitate.