Atunci cand lucrezi in relatii publice trebuie sa convingi. Sa vinzi ceva unor oameni (“publicului”). Vestea proasta este ca nu poti fi convingator, daca oamenii nu te cunosc.
Ce crezi ca fac niste oameni care nu te cunosc dar care vor sa descopere cat de credibil esti? Tu ce ai face in locul lor? Daca ai fi in fata unui calculator, probabil ai cauta intai pe Google.
Fa exercitiul asta. Tasteaza pe Google numele tau si vezi ce descoperi. Poate ca primul rezultat este pagina de relatii cu presa de pe site-ul companiei tale. Sau un articol scris de tine. Sau o pagina cu absolventii facultatii tale.
Ar fi aceste rezultate suficiente pentru ca eu sa am incredere in tine? Cel mai probabil nu. Pentru ca nu-mi vor oferi date complete (sau actuale) despre tine. Si, foarte probabil, nu-mi vor permite sa te vad intr-un context temporal. Ca sa te cred nu-mi este suficient sa stiu ce faci si ce spui acum, ci si ce ai facut si ai spus acum o luna, sau acum un an.
Revin la subiectul acestui articol. Respectiv la ideea ca intr-o lume in care ne petrecem peste 50 % din timpul de lucru in fata calculatorului, si in care, atunci cand vrem sa aflam ceva cautam pe Google, cel mai la indemana instrument pentru a avea succes ca om de comunicare este sa ai un blog personal.
Am listat mai jos cele mai importante 8 oportunitati pe care le poti fructifica cu ajutorul unui blog.
Jurnalistii se plang de multe ori ca oamenii de PR isi amintesc de ei doar cand le trimit un comunicat. In rest, spun jurnalistii, se feresc sa intre in dialog.
Sigur, s-ar putea sa nu fie valabil in toate cazurile. Totusi problema ramane. Iar blog-ul ti-ar permite sa ai un dialog constant, atat cu jurnalistii, cat si cu alte “publicuri” importante pentru tine.
In plus, credibilitatea nu vine doar din ce spui atunci cand porti “armura” corporate. Ci mai ales din ce spui in viata de zi cu zi. Cand iti exprimi opiniile personale. Cand esti relaxat, cand glumesti sau cand ii implici pe ceilalti intr-un dialog informal.
Oamenii cauta “rezonante”. Este credibil un om care are aceleasi preocupari ca si mine, care are o viata la fel ca a mea (cu bune si rele), care vorbeste sincer despre ce face.
Diferenta este, desigur, ca in presa traditionala apari cand vor jurnalistii, pe cand pe blog poti sa te exprimi cand vrei tu.
Conform aceluiasi studiu, 1 din 2 blogger-i romani afirma ca au beneficiat de o crestere a notorietatii personale.
In plus, sunt convins ca ai auzit de “valul” de jurnalisti care si-au facut blog in ultima vreme. Cel mai important public al tau este deja in “blogosfera”. Asa ca, daca vei scrie despre subiecte care ii intereseaza si vei face comentarii pe blog-urile lor, cu siguranta vei castiga vizibilitatea personala pe care ti-o doresti.
“Mai stii pe altii care scriu despre PR?” e o intrebare pe care o aud frecvent de la cei care vor sa puna link-uri catre astfel de blog-uri. Cat timp fenomenul “blogging”-ului continua sa ia amploare, poti fi sigur ca vei deveni mai cunoscut daca iti vei face un blog. De asemenea, poti fi sigur ca vei intra in atentia jurnalistilor care scriu despre industria ta sau pe teme de marketing/comunicare. Acestia fac periodic materiale despre cine si-a mai facut blog, de ce, cum il ajuta etc.
3. Iti imbunatatesti activitatea de “networking”
Stii desigur ca in PR cel mai important atu sunt relatiile personale. Pentru asta ai nevoie de activitati de “networking”. Trebuie sa-ti intretii relatiile vechi, sau sa obtii unele noi. Insa asta consuma timp si resurse.
Blog-ul este un bun instrument pentru a intretine in mod “automat” relatiile de “networking”, chiar si cand nu suni sau nu te intalnesti o perioada cu persoanele respective. Cum? Daca urmaresti activitatea sau aparitiile in public ale oamenilor din “network”-ul tau, poti sa faci mentiuni despre ele pe blog. Oricui ii place sa vada ca ideile sau actiunile sale au un ecou pozitiv. De asemenea, si daca prezinti puncte de vedere complementare sau daca intri intr-o dezbatere amicala, relatia voastra va avea de castigat. Oricine se simte mai important cand ceilalti se raporteaza la el. Chiar si atunci cand o fac de pe pozitii usor contradictorii.
Si ar mai fi o alta intrebuintare a blog-ului pentru activitatea de “networking” cu jurnalistii. De data asta ma voi referi la un blog privat, la care ai avea acces doar tu si colegii din departamentul de PR. Ei bine, pe un astfel de blog poti sa copiezi articole scrise de jurnalistii importanti pentru tine. Sa pui fiecare articol intr-o categorie cu numele jurnalistului. Apoi, cand te vei pregati sa ai o discutie de “networking” cu acesta, vei putea sa faci rapid o cercetare a materialelor si subiectelor care l-au preocupat de-a lungul timpului. Vei avea “lectia invatata”.
4. Iti asiguri o cariera de succes
Nici un loc de munca nu este garantat pe viata. S-ar putea ca intr-o luna sau intr-un an sa fii in cautarea unui nou post. Iar companiile angajeaza oameni despre care stiu ca sunt buni profesionisti.
Daca lucrezi intr-o companie mare sau cu o reputatie buna ai cu atat mai multe motive sa-ti faci un blog. De ce? Pentru ca publicul este atent in primul rand la profesionistii din astfel de companii. Incearca sa faci mental un top al celor mai buni specialisti in relatii publice sau marketing. E corect ca te poti gandi in primul rand la oameni din companii cunoscute?
Daca nu lucrezi intr-o astfel de companie tot ai motive sa-ti faci un blog si sa demonstrezi cat de bun profesionist esti. Stiu companii pe care le-as fi considerat anonime daca nu as fi putut spune “noroc ca il au pe x, care e un foarte bun profesionist” (ca sa dau un exemplu personal, asta e ce pot spune despre Mariana Duma de la Adcos).
Industria de comunicare este deja una foarte competitiva. Companiile nu mai angajeaza oameni ca sa ii formeze sau pentru ca au lucrat pentru companii mari. Ci pentru ca sunt niste nume pe piata.
Iar un nume se construieste daca participi la dezbaterile din industrie. Daca ai un punct de vedere care merita luat in seama. De ce sponsorizam evenimente sau acceptam invitatii de a tine diverse prezentari? Nu pentru a demonstra ca suntem niste nume care conteaza?
Blog-ul face acelasi lucru. Insa mult mai ieftin. Si pentru o audienta mult mai larga.
Nu in ultimul rand, un argument care se potriveste mai bine comunicatorilor aflati la inceput de drum. Un angajator care vrea pe cineva pe o pozitie de comunicare, vrea sa stie daca tu chiar te pricepi sa comunici, nu? (dap, logic ). Ei bine, chiar daca pana acum nu ai ajuns un “nume” cu rezonanta, chiar daca presa nu a vuit de campaniile facute de tine, chiar daca organizatorii de evenimente nu se bat sa te aiba ca speaker…tot vei avea o sansa in plus, daca blog-ul tau demonstreaza ca ai potential.