Atunci cand competitia este stransa si metodele clasice de marketing sunt din ce in ce mai putin eficiente, se cauta noi abordari, precum si noi medii pentru dezvoltarea afacerilor. O data cu aparitia serviciilor de Internet si cu accesibilitatea tot mai mare a informatiilor, companiile au constientizat faptul ca prezenta online este aproape vitala.
Si asa cum este normal, la cerere a aparut si oferta. Firmele de web-design au devenit o prezenta obisnuita pe o piata, poate prea putin informata si mai ales educata. In plus, deoarece domeniul este in stadiul de maturizare, este dificil sa se faca diferenta intre profesionalism si amatorism.
Am incercat sa aflam de la specialisti ce importanta are un site web in dezvoltarea unei afaceri, ce trebuie sa contina acesta si ce nu, si care sunt cele mai frecvente greseli ale clientilor in abordarea unei pagini web.
Un site bine facut si optimizat reprezinta o alternativa relativ ieftina si eficienta de promovare. Pe o piata aflata intr-un proces de maturizare, in care afacerile se vor desfasura cu responsabilitate si profesionalism, cu siguransa solutiile de comunicare online vor fi din ce in ce mai solicitate.
Ce avantajeaza site-ul de companie
- Interactivitatea
- Formarea unei comunitati online care sa poata dezbate diferite aspecte ce tin de domeniul de activitate al companiei
- Informatii despre proprietarii companiei si despre echipa de conducere
- Informatii actualizate despre produse si despre piata
- Sectiune de stiri / noutati
- Introducerea unui buton de cautare astfel incat o informatie sa poata fi usor gasita dupa cuvinte-cheie
“Un site este de fapt un produs foarte ieftin cu ajutorul caruia un business se poate promova. Pentru marea majoritate a afacerilor, un site web ar trebui sa fie o investitie esensiala de marketing, ce vine in completarea promovarii offline” , considera Lucian Sarbu, director al KSD Company.
O opinie asemanatoare are si Cristian Russu, “Consider ca un site are o dubla importanta: una de imagine, iar alta de utilitate. Evident, ambele au acelasi scop: profitul. Imaginea atrage profit prin increderea pe care o inspira businessul, iar utilitatea atrage profit prin serviciile oferite. In conluzie, importanta unui site provine din simplitatea comunicarii cu clientii si cu potentialii clienti” .
Bogdan Dragomir, director al companiei Direct DESIGN este de parere ca “site-ul unei companii ar trebui sa contina pe langa elementele clasice – de tip prezentare a serviciilor sau a produselor, date de contact, realizari – si elemente interactive prin care vizitatorii sa poata scrie mesaje si sa comunice intre ei, formand mici comunitati. Mai ales la inceput, este necesara prezenta unei persoane din companie care sa filtreze si sa gestioneze mesajele, directionand discutiile.”
Greseli frecvente
- Nu sunt definite precis obiectivele urmarite prin lansarea site-ului (ex: cresterea notorietatii, educarea consumatorilor, testarea pietei)
- Lipsa unei structuri a site-ului cu paginile si cu continutul acestora
- Abordarea site-ului exclusiv prin prisma bugetului
- Alegerea unui furnizor de servicii de web-design neverificat (verificarea portofoliului furnizorului precum si a functionalitatii site-urilor realizate trebuie sa preceada angajarea web-designerului)
- Tratarea web-designerului ca simplu executant (mai ales atunci cand nu reuseste sa se faca inteles de catre client; agentiile de web-design au de multe ori o abordare tehnica a clientilor si nu una in care sa incerce sa inteleaga nevoile acestora).
Ce dauneaza site-ului de companie
- Cromatica agresiva – culori foarte puternice, combinate in aceeasi pagina
- Animatii lungi, ce maresc durata de incarcare a unui site
- Imagini de background colorate care ingreuneaza citirea textului
- Fonturi ilizibile
- Texte foarte lungi
- Jocuri si divertisment
- Neactualizarea informatiilor
- Meniuri si butoane prietenoase, intuitive.
Cu privire la acest subiect, Lucian Sarbu declara: “Depinde de domeniul specific fiecarei companii. Pentru o firma mica, sa zicem un birou de contabilitate, o simpla pagina de prezentare care sa listeze serviciile oferite, tarifele si datele de contact este suficienta. O companie mare ar trebui sa comunice publicului si lucruri mai interesante, cum ar fi oferta de locuri de munca, informatii despre activitatea firmei, initiative de responsabilitate sociala.”Firmele de web-design stabilesc preturile in functie de nevoile clientului si de cerintele sale. Pretul unui site de prezentare pleaca de la 400 de Euro, si poate ajunge pana la cateva mii daca implica elemente complexe ce tin de programare sau de grafica. De cele mai multe ori, daca un client nu poate depasi un anumit buget, firmele de web-design negociaza preturile, gasind solutii eficiente care sa se potriveasca nevoilor clientilor.
Un aspect foarte important il constituie optimizarea site-ului pentru motoarele de cautare. Poti oferi servicii foarte bune si poti avea un site atractiv, dar daca nu va fi optimizat, acesta fie va aparea pe ultimele pozitii in motoarele de cautare, fie nu va aparea deloc. Exista doua etape in optimizarea unui site – una incepe de la constructia site-ului prin introducerea unor elemente specifice precum titlurile, descrierea paginilor si introducerea de cuvinte cheie. Aceste elemente ofera o descriere a continutului informational, ajutand motoarele de cautare sa identifice site-urile relevante pentru cuvintele folosite in timpul cautarii. Rolul procesului de optimizare il constituie pozitionarea site-ului pe primele pozitii in rezultatele cautarii, aducand implicit mai multi vizitatori.
Cea de-a doua etapa se refera la optimizarea din exterior a site-ului – introducerea de link-uri catre site pe alte pagini web. Cu cat numarul de link-uri catre un site este mai mare, cu atat acesta va avea o pozitie mai buna in rezultatele afisate de motoarele de cautare. Optimizarea este un proces dinamic, despre care nu se poate spune niciodata ca este complet sau incheiat.