Te-ai decis sa iti deschizi un site vanzari online, ai pus pe hartie cat costa un magazin online si toate costurile aferente pentru promovare si acum esti in etapa de aprovizionare magazin? Este o decizie importanta atunci cand vrei sa iti faci un stoc magazin virtual si trebuie sa te gandesti bine ce fel de produse vrei sa vinzi.
Cum cauti furnizorul potrivit pentru un magazin online?
Sa zicem ca vreau sa vand haine online. Ce iau in calcul atunci cand caut furnizorii? Tara de unde se trimite marfa – cat mai aproape de tine (asa incat costul de livrare sa fie cat mai mic), calitatea produselor sa fie ok pentru pretul cu care le voi vinde – verific la concurenti, costul produselor, marja de adaos comercial care o pot adauga, comanda de test, capacitatea de productie a furnizorului si vechimea pe piata.
Atunci cand vinzi servicii nu ai dureri de cap cu acest aspect si poti incepe activitatea rapid, inca in cazul unui magazin virtual insa, lucrurile stau putin altfel, trebuie sa te gandesti ce produse vrei sa vinzi, metodele de lirare, metodele de plata si abia apoi poti da drumul la activitate.
Imi fac stoc sau fac dropshipping Romania ?
Dropshippingul este procesul prin care cumparatorul final cumpara produsele dinr-un magazin online care este de fapt un intermediar, mai apoi acesta plaseaza comanda pentru produsele respective la furnizor care se va ocupa de livrare catre clientul final. Exista in prezent multe firme care au ales acest model de business si care au succes.
Avantajele sunt: scapi de gestionarea stocului pentru magazinul online, astfel vei avea automat si costuri mai mici de depozitare, iar procesul de pregatire a comenzilor din partea ta este mult mai rapid. In plus, neavand stocuri, poti testa cat de multe produse doresti fara sa iti fie teama ca vei ramane cu ele daca acestea nu se vor vinde, poti renunta oricand la ele si le poti sterge de pe site. Atunci cand scapi de grija pregatirii coletelor ai mai mult timp sa te poti ocupa de servicii de relatii cu clientii, pentru a le duce la un standard cat mai inalt, de promovare si de orice alte aspecte ale acestei afaceri. Asa vei avea costuri magazin online mult mai mici, practic vei plati doar creare magazin online si promovare.
Dezavantajele sunt: nu vei avea ocazia sa testezi produsele comercializate, ca sa eviti clientii nemultumiti la vanzarea de produse online trebuie sa alegi furnizorii foarte atent, in functie de reviewurile acestora si sa le ceri cat mai multe detalii despre acestea (poze reale, materiale etc.). Un alt aspect important este timpul de livrare, trebuie sa te asiguri ca isi va respecta termenii pentru a evita intarzierile si sa iti pierzi clientii.
Servicii de fulfillment sau sa fac singur partea de logistica?
Daca alegi totusi sa iti faci un stoc pe care sa il vinzi online trebuie sa te gandesti unde il vei depozita si cum vei proceda. In cazul in care nu dispui de un spatiu suficient de mare (in functie de stocul pe care vrei sa il cumperi pentru magazinul tau online). Magazinele online mici, afaceri la inceput de drum, pornesc de obicei pe cont propriu, deoarece nu au un buget mare penru a putea plati firme de depozitare si logistica si vor sa aiba un start rapid, pe cand cele mai multe magazine online mari aleg sa externalizeze aceste servicii, neavand spatiul si forta de munca necesara sa gestioneze partea logistica.
Indiferent in care categorie te incadrezi, ar trebui sa iei in calcul cateva oferte de servicii de fufillment (cost aproximativ 1000 lei pe luna) care fac totul pentru tine, de la verificarea marfii sosite de la furnizori, aranjarea in depozit, gestionarea stocurilor si pana la procesarea si trimiterea comenzilor si emiterea facturilor, Daca alegi sa externalizezi de la bun inceput aceste servicii, desi este un cost in plus, vei avea mai mult timp la dispozitie sa te ocupi de magazinul online, sa vinzi efectiv cu succes produsele tale. Exista cateve firme de acest gen in Romania (ex: Frisbo), care efectiv fac partea cea mai consumatoare de timp in locul tau.
Pentru fiecare aspect al unei afaceri iti trebuie timp. Asa ca iti recomandam pe cat posibil, atat cat iti permite bugetul sa externalizezi unele servicii pe care le pot face altii pentru tine, mai rapid si mai bine. Este mult mai important sa te ocupi de cresterea si scalarea afacerii tale decat sa tii de bani pentru a pierde timpul cu impachetatul coletelor. Ai nevoie de ajutor si stim asta, de aceea noi te putem ajuta cu crearea unui magazin online, un site modern, user-friendly si optimizat seo pentru motoarele de cautare.
Cum e mai bine sa fac? Apelez la furnizori sau produc marfa
Atunci cand te decizi sa lansezi un site de servicii este clar ca vrei sa dezvolti afaceri pe baza serviciilor pe care tu le poti oferi, la care esti bun si te pricepi. Insa, atunci cand decizi sa pornesti la drum cu magazine online, lucrurile stau putin diferit, aici trebuie sa alegi intre a produce tu singur marfa (gama de produse) pe care vrei sa o vinzi sau a apela la furnizori.
Aici depinde foarte mult de bugetul tau, din nou. In mare parte, cam toate depind de bugetul tau :) ceea ce ti-ai dat seama pana acum. Vrei ca magazinul tau sa fie un magazin online exclusivist si nisat? Atunci clar, produci. Dar cum fac sa produc, te intrebi! Ei bine, incepi prin a te informa, care ar fi masinariile necesare, cat de mare ar trebui sa fie fabrica, care ar fi costurile pentru punerea in practica a productiei, etc. Tine cont, ca aici este vorba de sume destul de mari, asa incat poate te poti orienta spre o fabrica deja existenta, care iti poate pune la dispozitie tot ce ai nevoie, face deja asta pentru alte afaceri, deci are posibilitatea de implementare a cerintelor tale, poate produce produse de care tu ai nevoie pentru magazinul tau online si le poate face bine. Exita astfel de firme producatoare in romania, pentru aproape orice nisa, de la cosmetice la haine, trebuie doar sa investesti suficient timp pentru a le gasi, a discuta cu ei despre ce servicii pot oferi si care ar fi costurile de colaborare, timpul de productie etc.
Avantajul cel mai mare atunci cand iti produci singur marfa pentru un magazin online este ca poti oferi produse personalizate, poti sa iti folosesti creativitatea si poti oferi chiar si produse pe comanda clientilor, in functie de preferintele si cerintele acestora. In mometul de face este plin internetul de afaceri care vand aceleasi produse pe site urile lor, si nu spun ca ar fi gresit, insa daca vrei sa iesi din tipare asa o poti face.
In caz contrar, in care iti doresti un magazin online mai general si nu foarte nisat cu produse personalizate, si nu ai nici bugetul necesar pentru a le produse singur cel mai bine ar fi sa apelezi la servicii ale unor furnizori respectabili, asa cum am discutat mai sus. Tine cont insa, ca atunci cand alegi firme mari, care iti pot produce volume mari, avand in vedere ca tu abia pornesti la drum in afaceri, poti risca intarzieri la livrarea stocului, asa ca ar fi de preferat sa tii cont si de acest apect atunci cand alegi furnizorii. Acestia trebuie sa iti ofere produse de calitate, costuri de productie decente (pentru ca marja ta de profit sa merite efortul – analizand preturile de vanzare ale altor afaceri si firme din domeniul tau), timp de livrare optim si mai ales o comunicare facila si rapida.
Crearea si promovarea magazinului online
Acum ca ai decis ce servicii vei externaliza in faza de creare site, productie si logistica, am ajung si la partea de promovare magazin online. Daca ai experienta in acest domeniu super, atunci incepe procesul de promovare, pentru ca doar asa vei atrage vizitatori pe site si ii vei putea transforma mai apoi in clienti.
Daca insa nu te pricepi deloc la acest domeniu exista 2 variante: inveti cum sa iti faci promovare magazin online pe cont propriu sau cauti firme specializare care ofera servicii de promovare online. Aici la fel, depinde si de timp si de buget, daca ai timp si nu ai bani cea mai buna alegere ar fi sa faci cateva cursuri online de baza pentru promvoarea pe social media si Google, sa iti faci cont pe Facebook Ads si Google Ads si sa pornesti testarea unor campanii, punand in practica ce ai invatat in acele cursuri. Daca nu ai timp, insa ai deja un buget alocat pentru partea de marketing online, alege sa externalizezi aceste servicii catre firme specializate care au promovat zeci, sute si poate chiar mii de afaceri din toate domeniile de-a lungul timpului.
Practic, apeland la firme specializate in servicii de promovare afaceri, economisesti timp si bani, pentru ca ei stiu deja ce si cum trebuie facut. Bineinteles, acum sa nu te astepti ca ei sa detina secretul suprem succesului oricarei afaceri in medniul online, pentru ca nu au cum. Nimeni nu detine acest secret si nu iti poate oferi nici o garantie in cifre.