Un calculator, o conexiune la internet şi un card alimentat sunt ingredientele necesare pentru a scăpa de drumurile prin magazine pentru cumpărături. Statisticile arată că, „shoppingul” online a prins destul de bine la români, iar piaţa s-a dezvoltat vertiginos. În prezent, poţi să cumperi aproape orice din faţa calculatorului, de la pâine sau legume până la electrocasnice de ultimă oră.
În România, există în acest moment aproximativ 1.500 de magazine online distribuite în întreaga ţară. Dintre acestea numai 500 au implementată o soluţie de plată online prin card. În 2006, cifra de afaceri din acest domeniu a ajuns la aproape 10 milioane euro. În prima jumătate a lui 2007 s-a cumpărat din faţa calculatorului de 14,3 milioane euro, iar pentru sfârşitul anului se estimează o cifră de afaceri de 30 milioane de euro, de trei ori mai mult decât anul trecut.
„Printre cele mai interesante lucruri vândute până acum se numără predicţiile astrologice şi goblenurile. O tranzacţie inedită a fost făcută de un comerciant român înrolat în sistemul ePayment, care a vândut online unui client o excursie cu elicopterul. În România se poate cumpăra orice online, cu excepţia produselor interzise de lege (droguri, substante halucinogene etc.). Nu se pot cumpăra şi vinde online nici produse şi conţinut de tip „adult”, precum ţigări şi medicamente, datorită unor limitări impuse de bănci şi entităţile emitente de carduri şi care sunt strict legate de nivelul posibil de fraudă şi de evaziunea fiscală. Din aceleaşi considerente nu se pot practica online nici jocurile de noroc, loteriile sau pariurile”, ne-a declarat Carmen Sebe, CEO la GECAD ePayment, companie care se ocupă de implementarea soluţiilor pentru plăţi electronice.
Comisioane în funcţie de suma cheltuită
Sistemul de cumpărături este simplu: intri pe site-ul magazinului, îţi faci cumpărăturile ca din supermarket, adică le pui în coş, la final ţi se prezintă nota de plată şi eventualul discount oferit. În ceea ce priveşte plata, poţi opta pentru achitarea la domiciliu, atunci când ţi se aduce marfa sau pentru plata cu cardul, intrând într-o pagină securizată. În prezent, cea mai utilizată metodă este cea de plată la domiciliu.
Firmele care se ocupă de tranzacţiile online percep şi anumite comisioane pentru transportul mărfurilor, însă acestea diferă în funcţie de suma cheltuită sau de distanţa la care trebuie făcută livrarea. Firmele care sunt la început de drum sau cele care lansează anumite promoţii nu percep nici un comision, ba mai mult oferă reduceri semnificative. Spre exemplu, la achiziţionarea unui produs electronic în valoare de minimum 500 de lei nu se plăteşte nici o taxă în plus.
La o altă companie cu acelaşi profil, pentru acelaşi produs se percepe un comision de livrare de 15 lei sau chiar 3% din valoarea produsului. Unele magazine au şi o limită minimă de cumpărare, astfel că un magazin de mâncare poate impune o condiţie financiară legată de o comandă de minimum 20 de lei, şi asta depinzând de zona în care livrează produsul. „Aceste diferenţe sunt dictate de politica fiecărei companii, importanţa comerţului online în cadrul afacerii, dar şi de cât de bine ştie compania respectivă să îşi selecteze furnizorii şi să negocieze cu aceştia condiţii favorabile”, spun comercianţii din acest sector de activitate.
Economia de timp, principalul avantaj
La capitolul avantaje, comerţul online înseamnă economie de timp. Totodată, oferta este destul de diversificată, astfel că înainte de a lua o decizie clienţii pot consulta mai multe oferte. „Poate că bucureştenii vor aprecia cel mai mult acest avantaj: nu mai sunt nevoiţi să îşi petreacă ore întregi în trafic sau căutând un loc de parcare (în cazul în care au maşină) ca să ajungă să îşi cumpere din hypermarket sau din altă parte produsele de care au nevoie. Mai există însă şi alte avantaje. Cumpărând online beneficiezi şi de nenumărate resurse pentru compararea produselor sau comentarii de la cei care deja le folosesc. Este simplu şi este sigur – plata se face din faţa calculatorului şi, în măsura în care cumpărătorul a ţinut cont de câteva reguli minime de protejare a datelor, nimeni nu are acces la ele şi nu îi poate băga mâna în geantă”, a mai spus Carmen Sebe.
Dezavantajul principal este legat de „comunicarea” cu magazinul online. O parte dintre consumatori, atât din România, cât şi din afară se plâng de faptul că livrarea este defectuoasă, că produsele comandate ajung mai greu sau că, de fapt, comerciantul nu le are pe stoc deşi pe site apar. În ceea ce priveşte termenul de livrare, acesta diferă de la un produs la altul. Spre exemplu, mâncarea livrată la domiciliu ajunge de obicei într-o oră – o oră jumătate, în timp ce o componentă de IT poate fi livrată de la o zi până la 3 săptămâni. Cititorii nu trebuie să aştepte pentru cartea dorită decât 3 zile – maximum o săptămână, iar pentru haine 4-5 zile, sau până la 8 zile, acest lucru depinzând de ziua în care a fost făcută comanda.
Fraudele, aproape inexistente
Pentru comerţul electronic din România nivelul tentativelor de fraudă este sub 1%. Specialiştii spun că este mai sigur să cumperi online decât atunci când mergi prin magazine. „Ştim că există plângeri legate de sume retrase fraudulos din conturi de card, dar puţine din aceste acte sunt de fapt urmarea utilizării cardului online pentru cumpărături. Ce se întâmplă de fapt? Datele de card pot fi mult mai uşor şi mai ieftin copiate atunci când cardul este lăsat nesupravegheat. Atât timp cât cardul nu este înrolat în 3D Secure, cel care a copiat datele cardului poate cumpăra din magazinele online pentru că nu i se va cere nici un fel de parolă pentru plăţi. Datele se mai pot copia cu ajutorul unor dispozitive care „citesc” informaţiile
stocate pe bandă magnetică, adică toate datele cardului, inclusiv PIN-ul – astfel se pot apoi scoate banii şi de la bancomat. Operatiunea se mai numeşte „clonarea” cardului, a mai adăugat Carmen Sebe.