Daca tot iti faci site, fa-l bine! Cam asa s-ar rezuma acest articol in care vom incerca sa analizam procesul crearii de siteuri web. Vom descoperi multe abordari proaste in construirea unui site, iar la sfarsit vom decoperi “piatra filozofala” a cosntruirii siteurilor de succes. La drum!
Ce Misto Arata Siteul Meu!
O abordare foarte intalnita a designerilor de astazi, atat din Romania si din Europa, este aceea a siteurilor cu super design: culori aprinse, poze cat mai dese, animatii Flash, siteuri cu fundal sonor etc. Fara indoiala aceste siteuri sunt extrem de populare, foarte multi din clientii firmelor de web design fiind profund impresionati cand vad sigla firmei lor cum pluteste mai ceva ca o nava din Star Wars, iar pe fundal aud melodia preferata.
Cu siguranta sunt multe situri foarte reusite din punct de vedere artistic. Majoritatea sunt insa facute de artisti care nu iau in considerare un element esential intr-un astfel de proces, si anume publicul tinta. Astfel s-a ajuns la siteuri pentru biblioteci cu fundal sonor sau situri de banci cu intro animat.
Scopul internetului este comunicarea, iar in multe cazuri aceste siteuri comunica un mesaj eronat. O banca ar trebui sa transmita incredere, seriozitate, performanta etc, iar o animatie oricat de buna ar fi ea, nu face decat sa comunice un mesaj contrar. De cele mai multe ori, pozele viu colorate, animatiile execesive nu fac decat sa distraga atentia vizitatorului de la lucrurile cu adevarat importante: mesajul pe care dumneavoastra vreti sa-l transmiteti efectiv prin acel site.
Daca o animatie sau o culoare prea tipatoare distrage atentia de la text, de la mesajul pe care dumneavoastra vreti sa-l transmiteti, scoateti-o.
Un site care mizeaza pe design pentru atragerea vizitatorilor pierde detasat cand vine vorba de re-aducerea vizitatorilor initiali pe site.
Asta pentru ca odata vazute pozele, odata terminata animatia, potentialii dumneavostra clienti nu mai au nici un motiv sa revina. Au vazut tot ce era de vazut. Si desi cei mai multi proprietari de situri o sa fie in al noulea cer cand vad cum siteul lor frumos colorat atrage foarte multi vizitatori imediat dupa lansare, totul nu este decat o falsa idee de succes. Majoritatea vizitatorilor doar s-au bulucit la vitrina ca sa vada ambalajele frumos colorate, dar NU vor mai revenia doua oara.
Iti Servesc Un XSLT, Un DOM, Un Broadband STREAMING?
Oare cate siteuri pe care scria: “Best viewed in Cel Mai Tare Browser, versiunea din 2009, la o super rezolutie” sau “Acest site beneficiaza de tehnologia Abracadabra. Va rugam frumos downloadti 1000 de Mega de pluginuri” nu ati intalnit? Acestea sunt siteuri facute de maniaci ai tehnologiei. Stiti genul! Oamenii care au ultimul procesor in sistem, folosesc ultimele variante din orice program si sunt super entuziasmati de fiecare noua tehnologie.
Daca o astfel de persoana se ofera sa va faca siteul, refuzati-o politicos chiar daca va plateste ea pentru asta. Nu veti face decat sa dati cu piciorul la clienti. Ce rost ca veti avea siteul plin cu ultimele tehnologii, daca clientii dumneavoastra nu au acces la aceasta tehnologie? Iar parerea conform careia vizitatorii unei paginii vor da valma sa-si instaleze ultimele pluginuri, sau vor astepta minute intregi pentru a vedea pagina dumneavostra nu-mi poate provoca decat un zambet amar: “Nu-i nici o problema ca folosesc Flash 8, care aparut acum o saptamana. Cei intersati pot downlada gratis noua versiune si asa au rezolvat problema”. Ei bine….majoritatea NU o vor instala. Si apoi… foarte multi oameni nici nu stiu ce e Flash. Sau Java! Sau JavaScript!
Pentru ei lucrurile se petrec astfel: Intra pe pagina, le apare un mesaj de eroare cu nu-stiu -ce continut criptic si….. parasesc pagina. Un potential client a zburat.
Studiile au aratat ca majoritatea vizitatorilor folosesc acelasi browser ani de zile iar reactia cea mai comuna a vizitatorilor la orice avertizare sau eroare este sa treaca pe alta pagina.
Compania Noastra E Cea Mai Tare!
Sunt foarte multe companii care chiar daca respecta toate regulile legate de design si tehnologie gresesc flagrant cand vine vorba de felul in care se vand. Aici vorbim de siteuri organizate dupa structura interna a companiei. Vorbesc de siteuri unde structura consta in ceva de genul: conducere, departament financiar, juritic etc sau unde intalnesti descrieri ale produselor pline cu date tehnice, fise de productie si alte lucruri neinteligibile pentru omul de rand.
Aceste tipuri de siteuri nu ofera nimic interesant vizitatorilor.
Pentru respectivii proprietari, siteul nu este decat o modalitate de a se lauda cu compania lor.
Respectati-va clientii! Fara ei compania dvs nu exista!
Pai Si pana La Urma Cum Facem!
Am vazut ca sunt multe moduri gresite de a gandi si realiza un site web.
Dar pana la urma care este modalitatea castigatoare de a te prezenta cu succes pe web. Raspunsul il constituie siteuri orientatate catre client.
Si cand spun client, ma refer la orice utilizator, fie ca el cumpara sau nu ceva de pe site.
Totul pleaca de la conceptia solutiei web. Puneti-va urmatoarele intrebari: Cine sunt clientii mei? De ce ar veni ei la mine pe site?
De ce informatie sunt ei intersati? Ce pot eu sa le ofer? Cu ce sa ii atrag? Cum pot face ca timpul petrecut la mine pe site sa fie cat mai placut si util din punctul lor de vedere? Cum fac ca ei sa se reintoarca la mine pe site? Etc.
Trebuie sa vedeti lucurile din punctul de vedere al vizitatorului.
Trebuie sa va intelegeti clientii si sa le oferitii ceva de care ei au nevoie. Si cu siguranta ei nu sunt interesati de animatii cu sigla firmei, nu sunt intersati ca un anume site foloseste ultimele tehnologii si NU sunt interesati de organizarea interna a unei companii sau de cataloagele cu insemne critice alaturi de fiecare produs.
Ok….Si Cum Fac Asta!
Primul lucru in crearea un site de succes il reprezinta intelegerea clientilor si a nevoilor lor. Daca nu stiti aceste lucruri, faceti un sondaj de opinie sau ceva asemnator. Vedeti de ce sunt ei interesati.
Incercati sa descoperiti lucruri pe care firma dumneavostra le-ar putea oferi in plus. Poate puteti oferi aceste lucruri pe web.
De exmplu daca vindeti ingrasaminte pentru plante, poate ar fi o idee buna sa oferiti niste sfaturi despre ingrijirea plantelor pe siteul dumneavoastra. Astfel veti castiga increderea actualilor si potentialilor clienti, ii veti face sa revina, si in final nu veti avea decat de castigat.
Interesant si util articolul,multumesc